5 paņēmieni kā mazināt trauksmi:

1️⃣ Nenoliegt savu trauksmi.🔅 Mēs visi laiku pa laikam izjūtam stresu un trauksmi, tas ir normāli un reizēm pat vajadzīgi. Trauksme mums ziņo, ka ir pamanītas potenciālas briesmas, tā cenšas mūs aizsargāt, uzturot modrus. Problēmas sākas tad, ja šī situācija pārāk ieilgst vai arī, kas notiek ļoti bieži, – briesmas ir iedomātas un realitātē nemaz nepastāv. Ķermenis tic tam, ko mūsu smadzenes domā, un rezultātā mēs varam justies satraukti pat tad, ja tam it kā nav nekāda “reāla” iemesla un mēs paši vairs nesaprotam, par ko izjūtam trauksmi. Pasakot sev (un citiem), ka “viss ir kartībā”, “es jūtos normāli” un “es vispār nekad neuztraucos”, mums varbūt arī izdosies kādu apmānīt, taču ne savu ķermeni.

2️⃣ Samazināt laiku, kas tiek pavadīts dažādu ekrānu priekšā.🔅Šis padoms varētu šķist ironisks, ņemot vērā, ka liela daļa ikdienas ir pārcelta digitālajā vidē. Tomēr tieši tāpēc mums šobrīd ir īpaši jāpievērš uzmanība ikdienas fiziskajiem aspektiem – atrast nodarbošanos, kas prasa mūsu uzmanību šeit un tagad. Piemēram, šis varētu būt labs laiks, lai izdarītu visus tos darbus, kam agrāk nekad nepietika laika: sakārtot papīrus, izrevidēt drēbju skapi, veikt lielo tīrīšanu mājoklī vai arī radīt uz palodzes vai balkona mazu dārziņu, iestādot ziedus vai garšaugus.

3️⃣ Kontrolēt, kādu informāciju uzņemam.🔅Šis ir cieši saistīts ar iepriekšējo punktu. Vai piekritīsi, ka atliek tikai atvērt interneta pārlūku, lai uzreiz ieraudzītu vismaz vienu ziņu, kas saistīta ar pandēmiju? Nemaz nerunājot par ziņu portāliem. Protams, šīs ziņas ir svarīgas. Taču, ja to ir pārāk daudz, pārāk bieži un tās ir visur, ir viegli nemanāmi iegrimt nomāktībā un bailēs par notiekošo, kā arī aizmirst, ka pasaulē joprojām notiek vēl arī citas lietas. Pamēģini eksperimentu: vienu dienu nelasi ziņas, neapmeklē sociālos portālos un nepārbaudi informāciju tiešsaistē.

4️⃣ Rūpēties par ķermeni.🔅Mūsu ķermenis un tā sajūtas ir neatraujami saistītas ar to, kā mēs jūtamies psiholoģiski. Tāpēc ir ļoti svarīgi vispirms parūpēties par savām fiziskajām pamatvajadzībām: pietiekams miegs, regulāras ēdienreizes, ūdens un fiziskas aktivitātes. Arī glīti saģērbties, lai gan nekur nav jāiet, var nākt par labu mūsu pašsajūtai.

5️⃣ Elpošanas vingrinājumi.🔅Iespējams, pats vienkāršākais veids, kā nomierināt sevi brīžos, kad spriedze kļuvusi pārāk izteikta. Vispirms atrodi vietu, kurā jūties droši un varēsi piecas minūtes pavadīt netraucēts. Apsēdies, iekārtojies ērti un aizver acis. Lēni un dziļi ieelpo un izelpo. Pievērs uzmanību savam ķermenim un centies saprast, kurā vietā sajūti vislielāko sasprindzinājumu: vēderā, žoklī, sprandā, galvā….? Turpini lēnām ieelpot un izelpot. Ar katru izelpu domās pievērs uzmanību tām ķermeņa daļām, kurās jūtams saspringums, un iztēlojies, kā tas mazinās, kūst un aiztek prom. Kad jūties gatavs, vari atvērt acis un turpināt savu dienu.

Photo by Spencer Selover from Pexels.