Kas šajā laikā notiek ar bērnu?

  • Bērns attīstās, mācās apgūt savu ķermeni, būt lepns par to.
  • Pieskāriens rada sajūtas. Bērns to ievēro, vēlas tuvību un justies labi.
  • Emocionāli jūt prieku, taču sajūtas var mainīties ļoti ātri no tīra prieka līdz dusmām.
  • Sākumā ir ieinteresēts pazīstamajos cilvēkos, kas ir apkārt, taču ar laiku sāk izjust interesi par pārējo pasauli, īpaši par citiem bērniem. Reizēm var būt ļoti kautrīgs.
  • Vēlas būt pieņemts.
  • Mācās saprast valodu, pats to lēnām attīsta.
  • Bērnam ir tiesības izpētīt un spēlēties, izrādīt emocijas un justies droši.

Ko bērns varētu jautāt vai darīt?

  • Katra ķermeņa daļa ir interesanta, bērns izmanto rokas un muti, lai iepazītu dažādās ķermeņa daļas.
  • Patīk būt kailam un sevi aiztikt. Var gadīties, ka bērns pieskaras saviem dzimumorgāniem, varbūt pat pamana patīkamas sajūtas.
  • Bērns smaida, raud, kliedz, pamana savas uzvedības iespaidu uz citu cilvēku reakciju. Iemācās, kas ir pieņemami un kas – nē. Vēlas tikt apbrīnots.
  • Novēro, izpēta un iekaro jaunu vidi, reizēm vēloties būt pazīstamā un drošā vidē, piemēram, klēpī.
  • Iemācās atcerēties ķermeņa sajūtas, piemēram, sāpes.
  • Mācās ar taustes palīdzību. Tāpēc brīvi aiztiek visu.

Ko darīt, lai bērnu atbalstītu?

  • Turi bērnu, viņu nomierinot ar glāstiem. Iemāci, ka viss ķermenis ir labs. Iepazīstini ar ķermeņa daļu nosaukumiem, izmantojot arī attēlus.
  • Lieto atbilstošu un pozitīvu valodu, kad runā ar bērnu: “Tie ir tavi dzimumorgāni. Viss kārtībā. Tagad tevi notīrīsim, labi?”
  • Parādi, ka ir labi būt ziņkārīgam.
  • Esi pieejams bērnam, atbalsti un mīli viņu. Parādi pieķeršanos.
  • Iepazīstini bērnu ar dažāda veida cilvēkiem. Pastāsti, kā kāda glāstīšana vai sāpināšana liek viņiem justies. Mierīgā veidā iemāci, ka emocijas ir atļautas, taču nedrīkst sāpināt citus.
  • Sāc mācīt bērnam saprast vārdu “nē”.