Kas notiek ar bērnu?

  • Bērns ir ziņkārīgs, salīdzina savu ķermeni ar citiem. Vajadzība pēc privātuma var pieaugt.
  • Attīsta savu identitāti kā puika vai meitene, kā cilvēks. Saprot, ka izaugs liels un kļūs par vīrieti vai sievieti.
  • Vēlas būt saredzēts un sadzirdēts. Emocijas attīstās vēl vairāk, bērns mācās tās kontrolēt. Nepieciešamība pēc godīguma aug.
  • Draudzība ar citiem sāk kļūt arvien svarīgāka. Vēlas iederēties grupā.
  • Saprot atšķirību starp labu un sliktu pieskārienu. Vēlas justies labi.
  • Ziņkārība aug. Ir ieinteresēts dzīvē, grūtniecībā un bērnu piedzimšanā.
  • Iemācās aizsargāt savas robežas. Saprot, kāda uzvedība ir atbilstoša dažādās situācijās.
  • Aktīvāk mijiedarbojas ar pazīstamiem un nepazīstamiem cilvēkiem.

Ko bērns var jautāt vai darīt?

  • Iemācās mazgāties un apģērbties bez citu palīdzības. Atšķir jaunu no veca, sievieti no vīrieša. Brīnās par dažādām ķermeņa daļām, to pielietojumu, par to, kā jūtas ķermenis un ko ar to var darīt. Var būt, ka aiztiek dzimumorgānus.
  • Izpētīšanas un iepazīšanas spēles ir galvenā nodarbe. Iespējams, ka savu dzimumorgānu aiztikšanu izmanto, lai nomierinātos un aizmigtu. Iespējams, ka spēlē seksuāla rakstura spēles ar citiem bērniem un spēļmantām.
  • Kļūst tuvāks vai identificējas ar vienu no vecākiem. Neskatoties uz bērna dzimumu, var būt kāda simpātija.
  • Daudz lomu spēļu, stāstu stāstīšanas. Iespējams, ka bērnam ir iedomu draugi.
  • Ieinteresēts, kā bērns tiek iekšā un ārā no mammas vēdera. Iespējams, ka spēlē dakterus u.c. spēles. Atdarina vārdus, ko lieto pieaugušie.
  • Atpazīst un saprot dažādus dzīvesstilus un paražas. Uzdod par tiem jautājumus. Testē eksistējošos noteikumus un robežas. Iespējams, ka testē labu un sliktu pieskārienu.
  • Reizēm pietrūkst enerģijas labai uzvedībai, īpaši tad, kad bērns ir noguris.
  • Sāk vairāk interesēties par pasauli ārpus mājām.

Ko darīt un teikt?

  • Atbalsti bērna centienus sevi mazgāt un apģērbt bez piepalīdzēšanas. Izskaidro, kā rūpēties par dzimumorgāniem, paskaidro, ka tā ir viņa privātā zona.
  • Uzsver individualitāti – ir labi būt tādam, kāds tu esi.
  • Pieņem bērnu, saki viņam, ka viņš ir brīnišķīgs. Iemāci, ka arī citi cilvēki ir brīnišķīgi tieši tādi, kādi viņi ir.
  • Iemāci nosaukt un atpazīt emocijas. Paskaidro, ka emocijas ir labas, taču tās nedrīkst sāpināt citus.
  • Māci cieņu, godīgumu un dažādas paražas: gan savas ģimenes, gan citu ģimeņu.
  • Iemāci pamatdrošības elementus: teikt “nē”, iet prom, pastāstīt pazīstamam pieaugušajam par notikušo. Paskaidro, ka tās ir pareizās lietas, ko darīt.
  • Uz jautājumiem atbildi tādā veidā, lai bērns saprastu. Bērns rodas no bērnu sēklas, kas aug mammas vēderā. Tur tā var nokļūt dažādos veidos. Mīlēšanās ir veids, kā pieaugušie parāda, ka mīl viens otru, tā viņi arī rada bērnu. Pastāsti, ka bērnu var arī adoptēt vai iegūt ar ārstniecības palīdzību.
  • Saudzīgi māci par sociālajām normām. Pastāsti, ka dažādās kultūrās un ģimenēs var būt dažādas vērtības.
  • Iemāci to, kur un kā drīkst pieskarties citiem. Pieskārienam nevajadzētu likt justies slikti. Pastāsti bērnam, ka viņam ir tiesības atraidīt pieskārienu, kas viņam nepatīk, ka par to ir jāpastāsta uzticamam pieaugušajam.
  • Bērnam ir tiesības justies droši. Dod viņam atļauju uzdot jautājumus, izteikt vēlmes un vajadzības.