Vairums vecāku uzskata, ka seksuālā izglītība skolā ir efektīvs veids, kā pasargāt bērnus no negribētas un nevēlamas seksuālas pieredzes, samazināt abortu skaitu un seksuāli transmisīvo saslimšanu (STS) un HIV izplatību. Tomēr saasinoties diskusijām sabiedrībā par tikumības vadlīniju izstrādi un ieviešanu, arvien biežāk skolotāji izvairās runāt par seksualitāti un citām jutīgām tēmām. Nesaņemot atbildes uz saviem jautājumiem skolā vai no vecākiem, bērni tās meklē internetā, kur saskaras ar vecumam neatbilstošu informāciju.

Vecāki atbalsta seksuālo izglītību skolās

Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs “SKDS” sadarbībā ar Latvijas Universitātes (LU) un Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) pētniekiem veicis pētījumu par vecāku uzskatiem, attieksmi un kompetencēm saistībā ar bērnu seksuālo audzināšanu. Pētījums apliecina, ka vecāki pārliecinoši atbalsta seksuālās izglītības iekļaušanu skolas mācību programmā un uzskata, ka tas ir efektīvs veids, lai pasargātu bērnus no negribētas un nevēlamas seksuālas pieredzes, kā arī samazinātu abortu skaitu un STS un HIV izplatību. “Apsveicami, ka liela daļa vecāku pauž gatavību un pārliecību par savām spējām runāt ar saviem bērniem par viņus interesējošiem jautājumiem par seksualitāti. Vienlaikus vecāki uzsver, ka dzimumaudzināšanu ir jāveic īpaši apmācītiem skolotājiem, tādēļ jāmācās būs mums visiem. Šī pētījuma ietvaros noskaidrots, ka vecāku zināšanas par vairākām tēmām nav pietiekamas,” uzsver LU Psiholoģijas nodaļas docente Dr. psych. Ieva Stokenberga.

Liela neskaidrība par dažādiem seksuālās un reproduktīvās veselības jautājumiem

Vislabākās zināšanas vecākiem ir par seksuālās pārneses infekcijām. Piemēram, to, ka HIV infekcijai nav specifisku simptomu, un pēc cilvēka izskata nevar noteikt, ka viņš ir inficējies, zina teju 90% vecāku. Arī to, ka no šīm infekcijām sevi var pasargāt, lietojot prezervatīvu un izvēloties monogāmas attiecības, zina vairāk kā 80% vecāku. “Taču liela neskaidrība joprojām valda par citiem seksuālās un reproduktīvās veselības jautājumiem. Piemēram, tikai trešā daļa vecāku uzrāda pārliecinošas zināšanas par jautājumiem, kas saistīti ar sievietes menstruālo ciklu (cik dienas tas ilgst, kad ir auglīgās dienas, cik olšūnas sievietei izdalās viena cikla laikā). “Teju 40% vecāku joprojām uzskata, ka masturbēšana ir kaitīga veselībai. Un tikai piektā daļa vecāku zina nosacījumus, pie kādiem Latvijā pusaudzis var apmeklēt ginekologu vai urologu. Proti, ka arī nepilngadīgi jaunieši no 14 gadu vecuma šos speciālistus var apmeklēt bez vecāku klātbūtnes un drīkst pieņemt patstāvīgus lēmumus par savu veselību,” skaidro RSU docente Dr. med. Anda Ķīvīte.

Zināšanas internetā – nedrošas

Savukārt LU Sociālo zinātņu fakultātes pētījums “Bērni Internetā. Drošība un riski 9-16 g.v.” apliecina, ka turpat katrs trešais bērns vecumā no 9-16 gadiem Latvijā ir redzējis seksuāla rakstura materiālus. 35% no viņiem atzīst, ka pēc tam jutušies uztraukti un apjukuši. Tomēr tikai 18% bērnu šādos gadījumos ir vērsušies pie vecākiem. “Mēs, protams, varam aizbildināties ar aizņemtību un nezināšanu, varam kautrēties runāt ar saviem bērniem, izvairīties no atbildēšanas uz sarežģītiem jautājumiem – bet tad ir jāsaprot, ka bērni turpinās meklēt, kas viņus interesē vai uztrauc. Ja jūs izvairīsieties no audzināšanas un cerēsiet, ka skola vai internets “iedos” bērniem vajadzīgās zināšanas, tad rēķinieties, ka ļoti iespējams, ka internetā iepazīsies ar tādu saturu, kas viņiem nav piemērots vai pat ir kaitīgs,” uzsvēra “Net- safe Latvia” Drošāka Interneta centra vadītāja Maija Katkovska. Viņa iesaka uzlikt drošās meklēšanas režīmu interneta meklētājprogrammās, tomēr paralēli arī pašiem vecākiem jābūt gataviem runāt ar saviem bērniem par ikvienu ar seksualitāti saistītu jautājumu, kas viņus interesē.

Tiesu psiholoģijas eksperte Dr. psych. Dace Landmane atzīst, ka bērniem ir pieejami dažāda veida (piemēram:audio, video) seksuāla rakstura materiāli, ar kuriem bērni lielākoties saskaras interneta vidē. Tomēr tiem ir ir atšķirīgs saturs, ir tāds, kas var būt nekaitīgs, gan arī tāds, kas ir kaitīgs vai vecumam neatbilstošs. Tas ietekmē bērnu sevis uztveri, emocionālo stāvokli, savstarpējās attiecības, attieksmi un uzvedību. “Tādēļ kā alternatīvu ir nepieciešams piedāvāt vecumam atbilstošu seksuāla rakstura materiālus, kas veicina veselīgu izpratni par seksualitāti. Tāpat nepieciešams aktualizēt seksuālo attiecību veidošanā tādas vērtības kā savstarpējā sapratne, draudzība, mīlestība, cieņa un uzticība,” skaidro Dace Landmane.

Lai palīdzētu vecākiem runāt ar saviem bērniem par sarežģītajām seksualitātes tēmām  biedrība “Papardes zieds” piedāvā ieskatīties materiālā vecākiem “Pajautā tētim un/ vai mammai”- www.askproject.eu/lv. Tas sagatavots starptautiskā projekta “ASK. Pajautā mammai/ pajautā tētim. Vecāki kā galvenie padomdevēji jeb kā ģimenē runāt par seksualitāti un savstarpējo attiecību jautājumiem” ietvaros.